Partnerzy serwisu:
Infrastruktura

Polska – Ukraina: PLK podbijają tory i planują korytarze solidarnościowe

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof
Plasser&Theurer
Nokia Solutions&Networks

Data publikacji:
22-06-2025
Ostatnia modyfikacja:
18-06-2025
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
RK

Podziel się ze znajomymi:

INFRASTRUKTURA
Polska – Ukraina: PLK podbijają tory i planują korytarze solidarnościowe
fot. Krzysztof Próchnicki/PKP PLKStacja Hurko
Roboty zrealizowane w przemyskim węźle kolejowym mają poprawić jakość infrastruktury szerokotorowej na styku Polski i Ukrainy. W dłuższym horyzoncie czasowym konieczne są jednak większe inwestycje. Te mają zostać przeprowadzone w ramach przygotowania tzw. korytarzy solidarnościowych.

W pierwszym półroczu 2025 r. krajowy zarządca infrastruktury kolejowej kontynuował rozpoczęte wcześniej duże inwestycje na trasach prowadzących na Ukrainę. Trwał więc remont szerokotorowej linii 63 łączącej Chełm z przejściem w Dorohusku (ma zakończyć się za kilka miesięcy). Toczyły się też przygotowania do budowy nowego lokalnego centrum sterowania (LCS) w Zawadzie, które przejmie obsługę ruchu do przejścia w Hrebennem (finał ma nastąpić w przyszłym roku).

Równolegle prowadzone były jednak także mniejsze roboty, które mają poprawić jakość infrastruktury w rejonie Przemyśla. Dotyczyły one linii 92 Przemyśl – Medyka i 614 Żurawica – Hurko. Obie są szerokotorowe, pozwalają więc na wjazd ukraińskiego taboru do Polski. Pierwsza z nich jest zelektryfikowana i użytkowana w ruchu pasażerskim.

PLK korzystają z własnego personelu i sprzętu spółki zależnej

– Zadania te realizowaliśmy własnymi siłami przy wsparciu sprzętowym Przedsiębiorstwa Napraw Infrastruktury w Warszawie – mówi Dorota Szalacha z Zespołu Prasowego PKP Polskich Linii Kolejowych. Przypomnijmy, że spółka wykonawcza została w 2018 r. przejęta przez PLK. Na wspomnianych odcinkach zarządca infrastruktury podbił tor i rozjazdy, wymienił podkłady i inne zużyte elementy.

– Celem naprawy było zapewnienie bezpiecznego i płynnego prowadzenia ruchu kolejowego – stwierdza nasza rozmówczyni. Dodaje, że przeprowadzone roboty zminimalizowały ryzyko wystąpienia awarii infrastruktury. O ile linia 92 jest kluczowa dla utrzymania przewozów pasażerskich, linia 614 ma duże znaczenie dla przewoźników towarowych. Pozwala ona bowiem na przejazd z Żurawicy w kierunku przejścia granicznego z pominięciem głównej stacji w Przemyślu.

Środki UE na korytarze solidarnościowe z Ukrainą

– W drugim półroczu 2025 r. kontynuowane będą podobne działania i naprawy bieżące na rzecz zapewnienia dobrego stanu technicznego torowiska na pograniczu z Ukrainą – zapewnia przedstawicielka spółki. W dalszej perspektywie czasowej zarządca infrastruktury zamierza zrealizować natomiast znacznie większe przedsięwzięcia mające w istotny sposób wpłynąć na uwarunkowania w ruchu międzynarodowym. – Prowadzimy prace studialne dotyczące korytarzy solidarnościowych. Ich zakończenie przewidujemy w 2026 r. – usłyszeliśmy.

Studium zostało dofinansowane w ramach unijnego programu CEF Łącząc Europę. – Projekt ma trzy główne cele, z których pierwszym jest modernizacja transportu między UE a Ukrainą. Zmierzamy do zwiększenia przepustowości infrastruktury, aby zwiększyć wydajność przewozów pasażerskich i towarowych na istniejących liniach – opisuje Dorota Szalacha. Dwa kolejne to zwiększenie interoperacyjności (wprowadzenie rozwiązań technicznych ułatwiających komunikację międzynarodową) i usprawnienie funkcjonowania przejść granicznych. Wartość prac studialnych przekracza 10 mln zł netto.
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof
Plasser&Theurer
Nokia Solutions&Networks

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Malepszak: W inwestowaniu najważniejsze są wyniki

Infrastruktura

Malepszak: W inwestowaniu najważniejsze są wyniki

Roman Czubiński 20 czerwca 2025

Lubelskie: W Zawadzie powstanie nowy budynek LCS

Infrastruktura

Lubelskie: W Zawadzie powstanie nowy budynek LCS

Kasper Fiszer 20 czerwca 2025

Zobacz również:

Giżycko kontra Karpacz, czyli (nie) chcieć to (nie) móc

Infrastruktura

Giżycko kontra Karpacz, czyli (nie) chcieć to (nie) móc

Paweł Rydzyński 21 czerwca 2025

Wąskotorówki mogą znacznie przyspieszyć. Czas na inwestycje?

Prawo i polityka

Pozostałe z wątku:

Malepszak: W inwestowaniu najważniejsze są wyniki

Infrastruktura

Malepszak: W inwestowaniu najważniejsze są wyniki

Roman Czubiński 20 czerwca 2025

Lubelskie: W Zawadzie powstanie nowy budynek LCS

Infrastruktura

Lubelskie: W Zawadzie powstanie nowy budynek LCS

Kasper Fiszer 20 czerwca 2025

Zobacz również:

Giżycko kontra Karpacz, czyli (nie) chcieć to (nie) móc

Infrastruktura

Giżycko kontra Karpacz, czyli (nie) chcieć to (nie) móc

Paweł Rydzyński 21 czerwca 2025

Wąskotorówki mogą znacznie przyspieszyć. Czas na inwestycje?

Prawo i polityka

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5