Roboty zrealizowane w przemyskim węźle kolejowym mają poprawić jakość infrastruktury szerokotorowej na styku Polski i Ukrainy. W dłuższym horyzoncie czasowym konieczne są jednak większe inwestycje. Te mają zostać przeprowadzone w ramach przygotowania tzw. korytarzy solidarnościowych.
W pierwszym półroczu 2025 r. krajowy zarządca infrastruktury kolejowej kontynuował rozpoczęte wcześniej duże inwestycje na trasach prowadzących na Ukrainę. Trwał więc remont szerokotorowej linii 63 łączącej Chełm z przejściem w Dorohusku (
ma zakończyć się za kilka miesięcy). Toczyły się też przygotowania do budowy
nowego lokalnego centrum sterowania (LCS) w Zawadzie, które przejmie obsługę ruchu do przejścia w Hrebennem (finał ma nastąpić w przyszłym roku).
Równolegle prowadzone były jednak także mniejsze roboty, które mają poprawić jakość infrastruktury w rejonie Przemyśla. Dotyczyły one linii 92 Przemyśl – Medyka i 614 Żurawica – Hurko. Obie są szerokotorowe, pozwalają więc na wjazd ukraińskiego taboru do Polski. Pierwsza z nich jest zelektryfikowana i użytkowana w ruchu pasażerskim.
PLK korzystają z własnego personelu i sprzętu spółki zależnej
– Zadania te realizowaliśmy własnymi siłami przy wsparciu sprzętowym Przedsiębiorstwa Napraw Infrastruktury w Warszawie – mówi Dorota Szalacha z Zespołu Prasowego PKP Polskich Linii Kolejowych. Przypomnijmy, że spółka wykonawcza została w 2018 r. przejęta przez PLK. Na wspomnianych odcinkach zarządca infrastruktury podbił tor i rozjazdy, wymienił podkłady i inne zużyte elementy.
– Celem naprawy było zapewnienie bezpiecznego i płynnego prowadzenia ruchu kolejowego – stwierdza nasza rozmówczyni. Dodaje, że przeprowadzone roboty zminimalizowały ryzyko wystąpienia awarii infrastruktury. O ile linia 92 jest kluczowa dla utrzymania przewozów pasażerskich, linia 614 ma duże znaczenie dla przewoźników towarowych. Pozwala ona bowiem na przejazd z Żurawicy w kierunku przejścia granicznego z pominięciem głównej stacji w Przemyślu.
Środki UE na korytarze solidarnościowe z Ukrainą
– W drugim półroczu 2025 r. kontynuowane będą podobne działania i naprawy bieżące na rzecz zapewnienia dobrego stanu technicznego torowiska na pograniczu z Ukrainą – zapewnia przedstawicielka spółki. W dalszej perspektywie czasowej zarządca infrastruktury zamierza zrealizować natomiast znacznie większe przedsięwzięcia mające w istotny sposób wpłynąć na uwarunkowania w ruchu międzynarodowym. – Prowadzimy prace studialne dotyczące korytarzy solidarnościowych. Ich zakończenie przewidujemy w 2026 r. – usłyszeliśmy.
Studium zostało dofinansowane w ramach unijnego programu CEF Łącząc Europę. – Projekt ma trzy główne cele, z których pierwszym jest modernizacja transportu między UE a Ukrainą. Zmierzamy do zwiększenia przepustowości infrastruktury, aby zwiększyć wydajność przewozów pasażerskich i towarowych na istniejących liniach – opisuje Dorota Szalacha. Dwa kolejne to zwiększenie interoperacyjności (wprowadzenie rozwiązań technicznych ułatwiających komunikację międzynarodową) i usprawnienie funkcjonowania przejść granicznych. Wartość prac studialnych przekracza 10 mln zł netto.